Mailer-Daemon – SMTP hiba üzenetek

Jelen leírással, megpróbáljuk összefoglalni a leggyakoribb, SMTP-levelezõ szerverek által, küldött hibaüzeneteket, és azok jelentését.


Az SMTP-levelezõ szerverek az úgynevezett kimenõ levélkiszolgálók, melyek az e-mailek küldésekor lépnek be a folyamatba.
Természetesen a rajtuk küldendõ levelek, formátumának, szabályai vannak. Ugyan úgy a mûködésük is különbözõ szabályokhoz, beállításokhoz köthetõ.
Ezen szabályok megszegésekor, vagy valamilyen mûködési probléma esetén kap vissza felhasználó egy úgynevezett Mailer-Daemon hiba üzenetet.

E Mailer-Daemon leggyakrabban angol nyelven szól a felhasználóhoz, levelek mindíg tartalmaznak egy hibakódot, és rövid angol nyelvû kifejtést.
A hibaüzenetek megértése végett készítettem eme leírást a RFC-3463 alapján.

Leggyakrabban e-mailen keresztül kapja meg a felhasználó a hibaüzeneteket, esetenként már küldéskor a program is elutasít, a szervertõl kapott üzenettel.


Az e-mailek általában a következo képen néznek ki:

Feladó: MAILER-DAEMON@Szerver
Tárgy: failure notice

Üzenet:

Hi. This is the qmail-send program at szerver név.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

< hibás cím>:
hiba üzenet

--- Below this line is a copy of the message.

Egyértelmu hogy a pirossal kiemelt részleteket kell megfigyelni, ahhoz hogy az ember, meg tudja állapítani, hogy a hiba hol keresendo.

Szerver név: Azon e-mail szerver neve mely a hiba üzenetet visszaküldte
Hibás cím: Azon e-mail cím melyre levelet próbált az elofizeto küldeni, de nem sikerült.
Hiba üzenet: A szerver angol nyelvu hiba üzenete.

Ugyan így a következofajta üzenetnél is.

The original message was received at Thu, 4 Dec 2003 12:00:08 +0100 (CET)
from localhost-02 [127.0.2.1]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
< hibás cím>
(hiba üzenet száma < hibás cím>... hiba üzenet szövege)

----- Transcript of session follows -----
... while talking to szerver név.:
>>> DATA
hiba üzenet száma < hibás cím >... hiba üzenet szövege


Továbbiakban a teljes levéllel nem fogunk foglalkozni, csak a Hiba üzenettel.


1. Általános leírás

Egy e-mail cím 3 részbol áll:

a. Elso rész a régió meghatározó rész un. „Root-Zone”, Ezen az oldalon megtekintheti milyen zónák léteznek…
Országokra lebontva kaphatunk információt. (Magyarország régió „kódja” .hu)
b. Második rész a domain "elõtag", ez határozza meg, hogy az adott országon belül mely szolgáltató, rendszerébe tartozik az e-mail cím.
c. Harmadik rész pedig a „@” elõtti rész, mely a konkrét felhasználói fiókra hivatkozik az adott szervezetnél.

Tehát egy e-mail cím felépítése az elõzõek alapján a következõ:

c@b.a

Ezek közül ha bármelyik elgépelésre kerül, hibaüzenetek sokaságát kaphatja a felhasználó.
Természetesen léteznek olyan hiba üzenetek is melyek elgépelés nélkül, valamilyen más szerverek közti kommunikációs hiba, vagy szerver hiba miatt jönnek létre.

Mindezen hibaüzenetek értelmezésében szeretnénk segítséget nyújtani.


Szerverek fobb üzenetei
Hiba üzenet
SMTP/ESMTP leírásuk
211
Rendszer status, vagy rendszer szintü help válasz üzenet
214
Segítség üzenet (Információ hogyan is kell fogadni a leveleket, csak élõ ember számára értelmezhetõüzenet)
220
Szolgáltatás élõ, további parancsok megadása lehetséges
221
Szolgáltatás lekapcsolta a kommunikációt
250
Parancs elfogadva, sikeresen elvégezve
251
Ügyfél nem lokális továbbításra kerül
354
Kezdje meg az e-mail beírását, “.”-al végezhet.
421
Szolgáltatás nem elérhetõ
450
A kért feladata nem végezhetõ el, a fiók nem elérhetõ
451
A kért feladat nem végezhetõ el, valamilyen probléma áll fent
452
A kért feladat nem végezhetõ el, megtelt a háttértároló.
500
A parancs nem felismerhetõ, valószínuleg elgépelés történt
(pl: túl hosszú parancs lett megadva)
501
Elgépelés, a paraméterekben, vagy az argomentumokban
502
Parancs nem alkalmazható
503
Parancsok sorrendje nem megfelelo
504
Parancs ezen paramétere nem alkalmazható
550
A kért feladat nem végezhetõ el, a fiók nem elérheto
(pl: nem létezõ fiók, hozzáférés megtagadva)
551
Ügyfél nem lokális; próbálja:
552
A kért feladat elvégzése közben hiba lépett fel(Megtelt a háttértároló)
553
A kért feladat nem végezhetõ el, fióknév nem megfelelõ
554
Továbbítási hiba…


SMTP szerverek üzenetei további 3 csoportba sorolhatóak.

2.XXX.XXX Sikeres parancs:

A szerver a parancsot elfogadta, esetleg az „al” pontok változtatásokra hívhatják fel a figyelmet ahhoz, hogy sikeres legyen a küldés.

4.XXX.XXX Pillanatnyi hiba:

Valamilyen olyan pillanatnyi szerver hiba, vagy DNS probléma okozza a hibát mely kicsit késõbb próbálva valószínûleg nem fog fent állni, esetleg domain szintû elgépelés történt…

5.XXX.XXX „Makacs” hiba:

Ezek olyan hibák melyek az e-mail újraküldésével sem oldhatóak meg.
Nagyvalószínûséggel változtatni kell valamit vagy az e-mailen, vagy a cél szerveren.



Egyes Osztályok külön-külön való tárgyalása:

X.1.XXX:

Feladó vagy címzett e-mail címével van valami probléma.
Általában valamely e-mail cím elgépelésérõl van szó, mely kijavítása után az e-mail elküldõdik.

X.2.XXX:

Ezen DSN (Delivery Status Notification) a címzett e-mail fiókjával kapcsolatos, javítani a szerver oldalon lehet a hibát, általában.

X.3.XXX:

Hiba a fogadó szerver oldalán, javítani a szerver üzemeltetõje tudja a hibát.
Természetesen ez jelentheti akár azt is, hogy létre kell hozni az adott e-mail címet… de pl. ilyenkor társul hozzá egy X.1.X es hibaüzenet is…

X.4.XXX:

Hálózati vagy routing problémák, esetleg könyvtár szolgáltatás problémák…

X.5.XXX:

Üzent továbbítási protokoll hiba, mely lehet valamely szerver konfiguráció okából, de akár csatlakozási okokból is.

X.6.XXX:

Az üzenet tartalmaz hibát, hibás csatolmányt.
Javítható ügyfél oldalon és szerver oldalon is, ugyanis ügyfél oldalon is korlátozható a küldendõ file típusa pl.

X.7.XXX:

Biztonsági szabályok megszegése esetén visszakapott hibakód…



További bontás al-osztályokra:



X.0.0: Ez az egyetlen hiba üzenet melybõl csak az deríthetõ ki, hogy melyik osztályba tartozik a hiba…

a) E-mail címmel kapcsolatos hiba üzenetek:

X.1.0: A cím ami az üzenetben meg lett adva okozza a hiba üzenetet

X.1.1: A címzett fiókja, e-mail címe nem létezik a megadott szerveztnél (@ elõtti rész nem megfelelõ)
Csak „Makacs” hibák esetén jelentkezik.

X.1.2: A megadott „szolgáltató” nem létezik (@-utáni rész nem megfelelõ)

X.1.3: A megadott e-mail címben valahol hiba van…

X.1.4: A megadott e-mail cím több fiókhoz is hozzátartozik a szerveren.

X.1.5: A címzett fiókja élõ (Kézbesítési riportok esetén hasznos)

X.1.6: A címzett fiókja valaha létezett, de már nem elérhetõ a szerveren

X.1.7: A címzett címe nem megfelelõ, az e-mail cím bármely részében lehet hiba.

X.1.8: Az e-mail cím domain része nem megfelelo (@-utáni rész) (Nincs reverse mondjuk)

b) Konkrétan e-mail fiókkal kapcsolatos hiba üzenetek::

X.2.0: Annyi információt tudunk csak, hogy a fiókkal van valami probléma. (A fiók létezik)

X.2.1: A fiók él de nem fogad leveleket, ez lehet általános hiba de akár pillanatnyi is… (Korlátozás)

X.2.2: Fiók megtelt: Túllépte az ügyfél a megengedett e-mail tárhelyet…

X.2.3: Üzete hossza túllépte a megengedett hosszt.

X.2.4: A fiók egy levelezési lista fiókja, mely nem volt tovább terjeszthetõ…

c)Fogadó szerverrel kapcsolatos hibaüzenetek:

X.3.0: A címzett szervere elfogadja az e-maileket, de valami probléma van vele…

X.3.1: A mail-server háttértárolója megtelt.

X.3.2: A szerver melyiken a címzett fiókja van nem fogad leveleket (éppen újraindítás alatt van, esetleg túlterhelt)

X.3.3: Az e-mail által „használt” metódusok elvégzésére a rendszer nem alkalmas.

X.3.4: Az üzenet mérete meghaladja a rendszerben küldhetõ maximális méretet.

X.3.5: A rendszer nincs a küldött üzenet elfogadására konfigurálva.

d) Hálózati esetleg routing problémák:

X.4.0: Hálózati, routing probléma kategóriájába tartozó hiba, de pontosan nem behatárolható.

X.4.1: A címzett szervere nem fogadja a kapcsolatokat, túlterhelt, vagy tényleg nem fogad levelezés irányú kapcsolatokat

X.4.2: A címzett kiszolgálójával a csatlakozás létrejött, de valamilyen hiba folytán nem lehetett befejezni a megkezdett metódusokat, esetleg time out, vagy egyéb probléma miatt.

X.4.3: Az e-mailt nem lehetett a megadott címzettek felé továbbítani, mert a „Könyvtár Szolgáltatás” nem volt elérhetõ (leggyakrabban DNS hiba)

X.4.4: Nem lehetett az útvonalat meghatározni. (Pl: dns lekérdezés csak SOA rekordot adott vissza)

X.4.5: A szerver nem volt képes az e-mail továbbítására, mert túl nagy volt a queue
(A várakozási sor nagysága meghaladta a maximumot)

X.4.6: Az üzenet útvonal hiba miatt nem továbbítható, túl sokszor lett továbbítva, esetleg saját magára van irányítva az e-mail cím.

X.4.7: Az e-mail továbbítási ideje lejárt,( minden szerveren be van állítva egy idõ mely idõn belül az e-mailt tovább kell adni, ha ez letelik ezt a hibaüzenetet kapja az ügyfél)

d) Továbbítási protokoll hiba:

X.5.0: Nem behatárolható hogy pontosan milyen továbbítási protokoll hiba lépett fel.

X.5.1: A parancs nem támogatott

X.5.2: A Parancs vagy elgépelt, vagy nem felismerhetõ.

X.5.3: Túl sok címzett

X.5.4: Nem elfogadható argumentumok

X.5.5: Rossz protokoll verzió

e) Üzenet tartalma hibás:

X.6.0: Nem behatárolható, hogy milyen hibát tartalmaz az üzenet.

X.6.1 Vagy a protokoll vagy a továbbításra beállított fogadó rendszer nem megfelelõ.

X.6.2: Az üzenet tartalma nem megfelelõ,
(Spam szûrés esetén, ilyen mehet ki ha nem megfelelõ szót, kifejezést tartalmaz a levél)

X.6.3: A továbbítandó e-mail 8-bit-es, de a fogadó szerver csak 7-bit en fogadja el…
(A mail szervernek át kéne ezt forgatni)

X.6.4: Az üzenet sikeresen továbbításra kerül, de az üzenet egy része elveszett…(csatolt állomány pl)

X.6.5: Kapcsolat felvétel nem volt sikeres

f) Biztonsági szabályok megsértése esetén kapható hiba üzenetek:

X.7.0: A levél valamilyen biztonsági szerver beállítást sért, de nem tudni milyet.

X.7.1: A levél továbbítására nincs lehetõség, vagy jogosultsági probléma, vagy az üzenet lett visszautasítva.

X.7.2: Nincs joga az adott levelezõlistára e-mailt küldeni.

X.7.3: Biztonságos levélküldésre van szükség, de nem volt rá lehetõség

X.7.4: Az üzenet Biztonságos jelszó hitelesítéssel küldõdött, de ezen hitelesítés nem alkalmazható a szerveren.

X.7.5: Titkosítási probléma

X.7.6: Titkosítási forma nem támogatott.

X.7.7: A küldött e-mail nem elfogadható, mert hamisított!



Értelmezés...

Elõzõekben tárgyalt hiba üzenetek össze olvasásával, könnyen behatárolható, hogy felhasználó oldalon, vagy szerver oldalon van a hiba.

Lássunk egy példát:

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<gyovi@axelero.hu >
(reason: 550 5.1.6 Recipient no longer on server: gyovi@axelero.hu)

Aki tud angolul annak egyszerû értelmezni, de nézzük a megadott adatok alapján az elemzést:

550 - A kért feladat nem elvégezhetõ
5.1.6 -
5.X.X – valamilyen “Makacs” hiba
X.1.X – e-mail címmel kapcsolatos hiba
X.1.6 – Az ügyfél e-mail címe már nem elérhetõ a megadott szervezetnél


550 5.1.6 –A kért feladat nem elvégezhetõ, mert egy„Makacs” hibával találkoztunk, mely abban teljesül ki, hogy a címzett e-mail címe már nem elérhetõ az adott szervezetnél!

 Kõszegi Dániel
{Dudu}